MÁRQUEZ,
Gabriel García
(1928),
kolumbijski
pisac
U
García Márquezovom izmišljenom
južnoameričkom gradu Macondo, mjestu izoliranom od vanjskog svijeta, vlada
magični realizam: nema razlike između magije i stvarnosti. Jedna razina života je
savršeno obična: ljudi se rađaju, rastu, rade, kuhaju, svađaju i tračaju. Ali
postoji i druga, iracionalna i nadrealna razina postojanja. Žitelji Maconda (ako
nisu ubijeni zbog politike, seksa ili obiteljske časti) žive 100, 150 ili 200
godina. Iako nemaju osjećaj za 'stvarnost' – oni kao djeca misle da je led čudo i začude se kad čuju da je
zemlja okrugla - oni znaju tajne alkemije, razgovaraju s duhovima, sjećaju se Corteza
ili Williama Drakea. Macondo je nedovršen Raj, raj gdje instinkti vladaju i
ništa nije nemoguće. García Márquez opisuje njegove čarolije
potanko i ono što se događa kada se oni iz vanjskog svijeta (generali, varalice,
odvjetnici, biskupi) probiju da 'prosvijetle' Macondo. Za Garcíju Márqueza, Macondo znači cijelu
Južnu Ameriku, i njegove priče su zakučaste političke alegorije. Ali on rijetko
pusti da one preplave njegove knjige. Umjesto da bude razmetljiv, on otvori
širom oči i govori nam o čudima.
STO
GODINA SAMOĆE (CIEN AÑOS DE SOLEDAD, 1967)
Kad
se pukovnik Aureliano Buendia suoči s odredom za strijeljanje, cijela povijest
njegove obitelj bljesne mu ispred očiju. Isprva oni žive kao siromašni seljaci
u jednosobnoj kolibi na rubu močvare. Oni se šire kao vršljike na trsu: sam Aureliano
ima sedamnaest sinova i svi se zovu Aureliano. Članovi obitelji upijaju znanje,
ljude i posjede oko njih i Macondo se čini kao da je nedohvatan. Napokon, pod
vodstvom starog Aureliana, oni brane stare vrijednosti protiv invazije vlade
koja želi nametnuti iste zakone u Macondo kao i svugdje, i dinastija bježi od
stvarnosti, živeći samo u mašti, kao uspomena na to kakvi su ljudi bili prije no
što se cijeli svijet promijenio.
García
Márquezovi drugi romani su Pukovniku nema tko da piše (El coronel no
tiene quien le escriba), Zla kob (La mala hora), Kronika najavljene smrti
(Crónica de una muerte anunciada), Jesen patrijarha (El otoño del
patriarca - monolog toka svijesti umirućeg diktatora), Ljubav u doba kolere
(El amor en los tiempos del cólera – hipnotička priču o premošćenim šezdesetim
godinama), General u svom labirintu (El general en su laberinto - o
posljednjim danima Simona Bolivara) i O ljubavi i drugim nečistim silama
(Del amor y otros demonios - o svećeniku i o XVIII. st. i 'ludoj' djevojci u
koju se on zaljubi). Prvo mu je duže prozno djelo, pripovijest, Lišće na
vjetru (La hojarsca). U njegove zbirke priča spadaju Dvanaest hodočasnika
(Doce cuentos peregrinos), Nevjerojatna i tužna pripovijest o bezazlenoj
Eréndiri i njezinoj bezdušnoj babi (La incredíble y triste historia de la
cándida Eréndira y de su abuela desalmada) i Sahrana Velike Mame (Los
funerales de la Mamá Grande).
U njegova publicistička djela spadaju Vijest o otmici (Noticia de un secuestro - o kolumbijskim narko ratovima
i njihovim posljedicama na obične Kolumbijce) i Priča brodolomnika (Relato de un náufrago).
PROČITATI
● Ljubav
u doba kolere.
►
> Salman Rushdie: Stid (Shame); Carles Fuentes: Terra Nostra; > Mario Vargas Llosa: Teta Julia i piskaralo
(La tía Julia y el escribidor); Machado de Assis: Epitaf
za malog pobjednika (Memorias Posthumas de Braz Cubas - brazilski roman iz XIX.
st. koji je predak latinoameričkog 'magičnog realizma').
Nick Rennison - Kenneth McLeish
Sto godina samoće, po mišljenju mnogih o tom remek djelu, je hvaljen
kao jedan od najvećih romana XX stoljeća, čija je tema uspon i pad mitskog, ali
intenzivno stvarnog Maconda, slave i propasti
čudesne loze Buendía, tvoreći sjajni duhovni zapis o Indijancima kao i epsku
sliku latinoameričkog života nakon pet stoljeća španskog kolonijalizma (stalno
nasilje, represija i eksploatacija). Roman Sto
godina samoće se često navodi kao
uzor magičnog realizma, stil pisanja u kojem se nadnaravni predstavlja kao stvarno,
a stvarno kao nadnaravni ili neobično. García Márquez je postigao savršenu
mješavinu stvarnog sa magičnim kroz majstorsko korištenje mita, legendi, indijanske
koncepcije života, duše i smrti. Tri su glavna mitska elementa ovog romana:
klasične priče koje aludiraju na utemeljenje i porijeklo, likovi nalik mitskim
herojima i nadnaravni elementi. Pišući na španskom, García Marquez uvodi indijansko
shvatanje vremena, drugačije od zapadne linearne progresije (na primjer,
metafora istorije kao kružni fenomen, pitanje bezvremenosti ili vječnosti čak u
okviru smrtnog postojanje), čineći njegovu fantastičnu priču kao izraz
stvarnosti, iako preveliku i deformisanu. Taj magični realizam udara po
tradicionalnim romanima, sa hvatanjem u zamku kao što je jednostavna priča, zaokruženi
karakteri i zanimljiva radnja na način kako je to dopušteno u XIX stoljeću.
Postoje takođe i zapaženi stepen uticaja Kafke, Hemingwayja i Faulknera u García
Marquezovom tour de force.Roman Sto godina samoće je zadobio
univerzalno priznanje. Njegova pomodnost sadrži pouku za nas manjinske pisce van
glavnih književnih tradicija koje da to nije tek zavaravanje koje traga za
inovacijama i originalnosti što bi trebala postati zapadna težnja. García Marquez
uranja u rodno tlo i kulturu, povezano s neredom, zaostalošću i opasnošću u
superlativima, pojavivši se kao važan lik
koja dopušta latinoameričkoj književnosti da dostigne kvalitet indoevropske književnosti
da postane zajednički baštinik svih naroda.
Jidi Majia
Nema komentara:
Objavi komentar