Žarko, ti si pisac u pokretu. Rođen si u Brčkom, gdje i sada živiš, ali su
te profesionalni i obiteljski putovi vodili i kroz Osijek i Rijeku, dobar dio
godine djeluješ u glavnom gradu Rusije, Moskvi. Kako stalna seljenja utječu na
tvoju spisateljsku koncentraciju? Fragmentira li se tvoja usredotočenost
putovanjima, ili, baš suprotno, nadahnjuje li te često 'truckanje' u avionima,
autobusima, automobilima?
Dok putujem nisam u
stanju da pišem, čak ni kratke forme. Mogu samo dobiti neku ideju za pisanje
dok putujem. No pišem u mjestima gdje boravim, te se intenzitet pisanja u
drugim mjestima ne smanjuje. Zadnjih godina najviše pišem i prevodim u Rusiji,
dok sam u Brčkom više okrenut kulturnom djelatnošću i uređivanjem knjiga i časopisa.
Iza tebe je tridesetak napisanih knjiga i četrdesetak prevedenih. Možeš li
usporediti dvije aktivnosti. U kojim trenucima života i iz kojih razloga se
okrećeš nekoj od tih djelatnosti? Kako prevođenje inspirira pisanje i obratno?
Razlika je u tome što
pisati ne mogu svaki dan i ne mogu dugo kao što mogu prevoditi svakodnevno,
nekad i po cijeli dan mada je i prevođenje kreativna djelatnost, više nego što
to mnogi misle. Pisanjem se okrećem često ujutro, nakon ranog ustajanja, do
prevoditi mogu bilo kada tijekom dana. Noću ne mogu ni pisati ni prevoditi.
Dogodi se često da mi dođe neka ideja za pisanje dok prevodim, zapišem je
pa joj se kasnije posvetim. Dogodi se da
u pisanju umetnem nešto iz prevodilačkog iskustva, tako neki mali esej na
osnovu pročitanog tj. prevedenog nađe zgodno mjesto u nekom romanu.
U Ližnjanu prevodiš Jonathana Franzena? Zašto baš njega i po čemu je ovaj
rad drukčiji od svega što si radio do sada?
Franzen je 1988.,
objavio svoj prvi roman, „The Twenty-Seventh City“ (Dvadeset sedmi grad“) koji
je malo poznat a u Regionu nije preveden. Odlučio sam se za taj roman saznavši
da se to odnosi na Saint Louis iz SAD koji je grad pobratim Brčkog i u kojem je Franzen odrastao. Razlog pobratimstva
je samo činjenica da u Saint Louisu živi puno Brčaka koji su tamo došli nakon
prethodnog rata. Do sada nije bilo nikakvih posljedica tog pobratimstva pa sam
mislio da bi objavljivanje tog romana u Brčkom bilo nešto vrijedno spomena.
Prevođenje tog obimnog romana bilo je vrlo zahtjevno zbog autorovog bogatog
rječnika i teškog stila. Dok sam radio na tom prijevodu su mi se nametale
brojne usporedbe Brčkog i Saint Louisa. Sličnosti ima više no što bi se u prvi
mah pomislilo. Otkud takav naslov? Saint Louis je bio nekad na četvrtom mjestu
po veličini u SAD da bi pao na 27. mjesto. Brčko nije u BiH po veličini u
odnosu na stanje prije rata, čak mu se povećao broj stanovnika, ali mu je opao
značaj i razina mnogih predratnih obilježja, na žalost. Nije do toga došlo samo
zbog rata, no više zbog loše gradske uprave, kao što je to u Franzenovom
romanu. Naravno, Franzenov roman je plod mašte, no autor se sigurno nadahnuo
stvarnim osobama i događajima, baš kao i ja koji sam objavio 1995. godine u
zagrebu roman o Brčkom – „Pojela ih kiša“.
Prevodiš sa slavenskih jezika. Koliko su slavenske kulture zatvorene u
sebe, koliko su podložne masovnom prevođenju komercijalnih naslova sa zapadnog
tržišta? Koliko se u njima prevodi i s kojih jezika, koliko prijevoda sa slavenskih
jezika dopire do šire međunarodne čitateljske publike?
U Rusiji i drugim
slavenskim zemljama, baš kao i u zemljama bivše Jugoslavije, se najviše prevode
zapadni bestselleri, posebno američki. Na Zapadu (osim SAD) se puno prevodi s
ruskog zbog ugleda i značaja koji ima ruska književnost te i zato što Rusija
materijalno pomaže prevođenje djela ruskih pisaca. U Hrvatskoj se sve više
prevode djela ruskih pisaca, mada znatno manje nego u Srbiji, a još manje u
Bosni i Hercegovini (mada postoji interes nakladnika i čitalaca, no malo je
prevoditelja, uz mene znam samo jednog aktivnog) i Regionu prevode, na žalost,
djela drugih slavenskih naroda. Šteta jer tu ima sjajnih pisaca. Nešto je bolja
situacija s prijevodima s poljskog i češkog u Regionu dok je vrlo loša
situacija s južnoslavenskim književnostima osim sa slovenskoj u Hrvatskoj. Ja
nastojim popuniti tu prazninu i jedini sam prevoditelj u BiH s bugarskog i
makedonskog, srećom da nisam jedini sa slovenskog. Jesam jedini s ukrajinskog i
ta je književnost vrlo dobra ali u nas malo poznata.
Kako se dogodilo da je čovjek iz Brčkog, koji aktivni dio godine provodi i
u Rusiji, uredi prvi zbornik radova o mjestu Veprinac, podno Učke i da iz te
neobične koincidencije iznikne roman „Majka kamena“, romansirana verzija
veprinačke legende o kneginji Ani Stell?
To se dogodilo kad sam
posjetio Veprinac dok sam živio u Rijeci a pozornost na tu legendu mi je dao
vlč. Đuro Puškarić dok je bio župnik u Rukavcu. Veprinac je bio u Srednjem
vijeku značajni grad, a danas vrlo malo poznat izvan Kvarnera, daleko manje od
Kastva i za to ima niz razloga. Roman je stjecajem okolnosti objavljen
2009. u Osijeku zahvaljujući potpori
dviju veprinačkih udruga dok je Ministarstvo kulture Hrvatske odbilo za njega
dati i potporu i otkupiti dio tiraža za knjižnice.
Tvoja preokupacija su i duhovne teme, naročito te zanima djelo
Krishnamurtija i autentična religioznost jednog Tolstoja. Kakve poruke
iščitavaš iz djela tih autora, koje ti nove putove otvaraju?
Stjecajem okolnosti je
moja prva prevedena knjiga bila „Biti čovjek“ Jidu Krishnamurtija, izašla u
izdanju „Mathiasa Flaciusa“ iz Labina 2004. godine. Za tog velikog mislioca sam
prije toga saznao u časopisu „Rival“ iz Rijeke i odmah sam se oduševio njegovim
govorima. Krishnamurti sa svojom kritikom zapadnog društva me se vrlo dojmio i
utjecao na moje stavove a to će neki, sigurno naći i u mojim potonjim djelima.
Krishnamurti nas poziva da mislimo svojom glavom i da ne prihvaćamo olako ono
što nam nameću razni vođe i gurui a radi svoje koristi. I Tolstoj mi je blizak
i kao pisac i kao mislilac, a to sam pogotovo osjetio prevodeći neke njegove
romane i pripovijesti a od nedavno i njegov spis „Zakon nasilja i zakon
ljubavi“. Tolstoj je, kao mislilac, blizak Krishnamurtiju, utjecao je na
Gandhija svojim pacifizmom, a meni je blisko i njegovo vraćanje izvornom
kršćanstvu i Kristovom učenju.
Kako te se dojmio književni život u Moskvi, u Rusiji? Možeš li nam opisati
stanje knjige i pisaca u društvu? Koji su izazovi? Što je lakše u Rusiji, nego
ovdje kod nas, što je teže? (opiši sve, od knjižara, mecenatstva, alternativne
književne scene, časopisa, kružoka, druže li se pisci međusobno, jesu li pisci
ikone u društvu, sluša li ih se i poštuje) S kim se od pisaca i književnih
aktivista družiš?
Književni život u
Rusiji, a posebno u Moskvi je vrlo bogat. Puno je pisaca, ima ih sjajnih i koji
su u nas sasvim nepoznati. Na žalost najviše se čitaju knjige koje su u modi,
tiraži su sve manji i manji, znatno manjih od onih u sovjetsko vrijeme. Sve se
više čitaju elektronske knjige koje se uglavnom mogu besplatno skinuti s
interneta. Iako je tamo pisaca puno lakše im je nego u nas jer ih država više
pomaže da objave svoje knjige, više nego neke ustanove kao u nas. Pisci se više
druže, više je promocija i književnih manifestacija i ima književnost veći
značaj nego u nas, mada manji nego u SSSR-u i piscima se ne pridaje toliki
značaj kao prije, nema više ikona kao što je bio npr. Tolstoj. Domaći pisci se
više čitaju nego u nas, a klasici se stalno objavljuju u velikim tiražima, pa i
klasična poezija. No nije tako ni blizu u manjim gradovima i znatno je lakše
biti pisac u Moskvi, Peterburgu, Jekaterinburgu nego u ostalima koji nisu baš
mali, a za koje većina od nas nikad nije ni čula. U Moskvi je sve ogromno pai
knjižare u kojima je uvijek gužva i događaju se promocije i druženja. Puno je
književnih časopisa i više se čitaju i znače nego u nas. Alternative je manje
nego u sovjetsko vrijeme i manji ima značaj. Znam dosta ruskih pisaca a najviše
se družim s nekoliko njih čija sam djela prevodio kao što su Maksim Amelin,
Jurij Nečiporenko, Vjačeslav Kuprijanov, Asja Kravčenko… Upoznao sam i neke
sjajne pisce iz bivših sovjetskih republika koji nisu Rusi no pišu na ruskom
jeziku koji je i danas za njih lingua franca.
Ponosna sam kcerka ☺
OdgovoriIzbrišiAko vam je potrebna usluga pouzdanog hakera za hakiranje baze podataka mobitela ili sustava, brisanje kriminalnih dosijea ili vraćanje ukradenog Bitcoina, obratite se easybinarysolutions@gmail.com ili whatsapp: +1 3478577580 koji su vrlo pouzdani i povjerljivi..
OdgovoriIzbriši